Ніколенко І. СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ ВЛАДНО-ГРОМАДСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ В ОТГ

Ірина Ніколенко
 «Публічне управління та адміністрування», 3 курс
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Науковий керівник – к.е.н., доцент кафедри національної економіки та публічного управління
Федірко Н.В.

Вступ. ОТГ досягли значних успіхів у розвитку місцевої інфраструктури та виявили чимало лідерів, готових брати на себе відповідальність за стан справ у своїx населених пунктах. Перед ОТГ постає низка важливих завдань: побудувати ефективну систему управління, відновити інфраструктуру, реформувати освітню та медичну галузі, створювати нові робочі місця тощо. I громади з різним ступенем успішності з ними справляються. Однак вирішувати ці завдання вкрай складно, якщо жителі ОТГ не розуміють мети і кінцевого результату реформи та, відповідно, не підтримують її. Тому важливою складовою самого процесу реформування має стати налагодження владно-громадського діалогу на муніципальному рівні.

Розгляд сучасного стану комунікацій в ОТГ. Громади обирають, як правило, один основний інструмент взаємодії, на якому роблять акцент: розвиток ОСH, бюджет участі, конкурс громадських ініціатив, електронні консультації, публічні консультації через ЦНАП. Відповідно, місцеві органи влади докладають максимум зусиль для впровадження цього інструменту цільові програми, проводять навчання, консультації, інформаційні кампанії. Надалі громади починають доповнювати цю взаємодію іншими формами. Таким чином, співпраця наповнюється новим змістом та охоплює ширше коло суб’єктів.

Обрані владою форми взаємодії, зазвичай, якісно регламентовані. Положення про бюджет участі, про квартальні та селищні комітети, конкурс місцевих ініціатив чітко прописані та створюють сприятливі умови для розвитку цих інструментів.

Якщо говорити про самі форми залучення, то вони є відносно новими. Тобто, взаємодія відбувається не через вже класичні громадські слухання, місцеві ініціативи, загальні збори, а через учасницьке бюджетування, фінансування ініціатив мешканців з місцевого бюджету, комунікацію влади та мешканців через ЦНАП, сайт громади тощо. Акцент лише на одній формі залучення громадян не призводить до налагодження системної взаємодії та участі мешканців. Оптимальною є модель, за якої громадяни залучаються як до розробки проектів рішень, так і до їх ухвалення та впровадження. Однак активність мешканців в громадах с низкою, а місцеві ради недостатньо обізнані щодо всіх механізмів демократії участі. Тому практика налагодження діалогу, розпочинаючи з однієї з форм участі, може стати цілком успішною та виправданою. Але в подальшому доцільно шукати нові інструменти та формати взаємодії.

Успішний досвід співробітництва сприяє підвищенню рівня взаємної довіри між владою і громадянами та створює фундамент для розвитку владно-громадського партнерства в майбутньому. Тому вдала реалізація бюджету участі або конкурсу ініціатив може стати «точкою зростання» для подальшої кооперації влади та мешканців.

Серед найбільш вдалих громадських проєктів, що сприяють реалізації владно-громадської взаємодії, варто відзначити наступні:

  1. Benton Foundation www.benton.org/Practice./Toolkit – фундація має на меті допомагати НДО, донорським проектам або проектам з громадським фінансуванням знайти гранти для організацій та програм, яким бракує технічних засобів, таких як комп’ютери та Інтернет; на сторінці можна знайти покрокові рекомендації щодо того, як оцінити потреби та включити їх до пропозицій на фінансування;
  2. Civicus http://www.civicus.org – це інтернет-ресурс, який закликає громадян брати активну участь у розвитку своїх громад, незалежно від того, де вони проживають. Особливо цікавими є розділи «Послуги», «Індекс громадянського суспільства» і «Громадянське суспільство та громадська діяльність». Розділ «Послуги» містить адреси НДО та донорів, календар громадських заходів в режимі онлайн, а також переліки корисних книжок;
  3. CommunityToolbox http://ctb.lsi.ukans.edu/ – проект надає інформацію про інструменти для організації громади, метою якого є покращувати «здоров’я» громад розвиток шляхом єднання людей, ідей та ресурсів;
  4. Institute on Governance www.iog.ca – «Ефективна влада через думку та дію» є гаслом цього сайту, який є одним з найбільш всеосяжних, корисних та відвідуваних ресурсів в Інтернеті, пов’язаних з участю громадськості та посиленням спроможності до формування політики.

На нашу думку, з метою подальшими рекомендаціями щодо сучасних технологій владно-громадської взаємодії мають бути:

  • залучати мешканців громади не спорадично та ситуативно, а на кожному етапі розробки важливих рішень. використовуючи для цього інструменти місцевої демократії;
  • місцева демократія автоматично не запрацює після ухвалення статуту та положень. Необхідною умовою її розвитку є постійна комунікація з населенням: зустрічі, навчання, консультації;
  • сайт громади може значно спростити комунікацію та допомогти в проведенні консультацій. Тому доцільно передбачити створення на сайті ОТГ розділу з електронними консультаціями, петиціями, тощо.

Список використаних джерел:

  1. Летвін К. Участь громадськості у процесі прийняття рішень / К. Летвін. – Київ, 2012. – 64 с.
  2. Взаємодія органів державної влади та громадянського суспільства – Київ: Національна академія державного управління при Президентові, 2011. – 388 с.
  3. Калашніков О. Механізми владно-громадської взаємодії в ОТГ / О. Калашніков., 2018. – 28 с.